Frågor & Svar
Kontakt
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor som rör ditt kort. Av hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post utan uppmanar dig vid dessa fall att ringa oss för att kommunicera på ett säkert sätt.
Har du frågor om din cashback eller något som rör refunder.se? Besök istället refunder.se/kundtjanst eller maila support@refunder.se.
Kundtjänst Refunder Pay:
08-695 17 12, öppet mån-fre kl 8-17
E-post: refunderpay@cardservice.se
Refunder Pay, Box 1265, 164 29 Kista
Ring 08-695 17 34 vid spärr eller förlust av kort, öppet dygnet runt.
Börja använda ditt nya kort
För att börja använda ditt kort behöver du hämta din PIN-kod på Mina Sidor. Gör så här:
- Logga enkelt in med Mobilt BankID.
- Välj ”PIN-kod” i menyn.
Se PIN-kod / Glömt din PIN-kod?
Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?
Ingen fara! Du kan se din PIN-kod på Mina Sidor. Logga in, välj ”PIN-kod” i menyn och följ därefter instruktionerna.
Jag har knappat in fel PIN-kod tre gånger, vad gör jag?
Vänd dig till Refunder Pay kundtjänst på telefon 08-695 17 12. Öppettider 8-17 på vardagar.
Vad är CVC/CVV?
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.
Hur fungerar cashbacken?
När du betalar dina onlineköp med kortet Refunder Pay via cashbacksajten Refunder.se får du alltid 2% cashback (riktiga pengar).
När du handlar med kortet Refunder Pay på andra platser än via cashbacksajten Refunder.se får du följande cashback – oavsett om du handlar i butik eller på en annan onlinesajt:
- 1% cashback på köp i livsmedelsbutiker, på restauranger och på köp över 20.000 kr
- 0,5% cashback på övriga köp
Cashbackgräns på kortet: upp till 1% av din kreditgräns per månad (dock ingen gräns på köp via Refunder.se).
Cashback ges inte på kontantuttag, bilköp och speltransaktioner.
Ovan gäller fr.o.m. 1 juli 2023.
Hur betalas cashbacken ut?
Cashbacken samlas på ditt kostnadsfria medlemskonto hos Refunder.se och kan sedan föras över till valfritt bankkonto så snart du når 100 kr cashback.
Notera att det kan ta några dagar innan cashbacken registreras på ditt konto eftersom cashbacken trillar in först när butiken bokfört köpet.
Inköpsställen som ger 1% cashback
Till livsmedelsbutiker räknas allt från butiker och kiosker såsom ICA, Coop, Hemköp, CityGross, Willys, Lidl, Matsmart, 7Eleven, Pressbyrån, Convini, Karma, SIA Glass och Godishuset, till matkassar såsom Hello Fresh, Linas Matkasse och Middagsfrid, med flera.
I kategorin restauranger ingår allt från caféer, bagerier och fine dining till fast food-kedjor såsom McDonalds, MAX, Sibylla, Subway, Panini, Pinchos, Joe & the Juice och Espresso House, med flera. Även hemleveranser via bl.a. Uber Eats, Foodora och Wolt räknas med.
Användning av kortet
Fungerar mitt kort på resmålet?
De flesta länder accepterar kortbetalningar med Visa. Kontakta ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka om du är osäker på om ditt kort fungerar på resmålet.
När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
Vi rekommenderar att betala i landets egen valuta eftersom det kan tillkomma kostnad för kursskillnader om du betalar i svenska kronor.
Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
Det kan bero på en mängd olika saker:
- Butiken kan ha tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt.
- Det finns mindre utrymme att handla för än du beräknat.
Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller samma PIN-kod.
Höj din kredit
Vill du ha högre kreditgräns?
Med Refunder Pay kan du ansöka om en kredit på upp till 50.000 kr. Vill du höja din kredit för att få utrymme till resan eller vardagsköpen ansöker du om detta genom att klicka på ”Ansök om höjd kreditgräns” under översikt eller i menyn.
Vill du istället sänka din kreditgräns kan du ringa vår kundtjänst på 08-695 17 12.
Så betalar du din faktura
Så betalar du din Refunder Pay faktura
När en ny faktura når dig i mitten av varje månad väljer du själv om du vill betala hela skulden på en gång eller om du vill delbetala med lägst 5% varje månad*. Det lägsta beloppet att betala finns tydligt markerat på fakturan. Ibland är det lägsta beloppet att betala 0 kr, då kan du välja att inte betala något alls den månaden.
Tips! Du har alltid samma OCR-nummer och kan göra en inbetalning när du vill under månaden.
Välj e-faktura
Om du önskar e-faktura:
1. logga in via din internetbank
2. följ anvisningarna för e-faktura
3. och välj Refunder Pay som mottagare.
Erbjuder ni Apple, Google och Samsung Pay?
Genom appen Curve kan du använda Refunder Pay med Apple, Google eller Samsung Pay. Ladda ner den kostnadsfria appen här» och lägg in ditt Refunder Pay. En avgift hos Curve tillkommer.
IBAN och BIC
Om du vill göra en inbetalning till ditt kort från ett utländskt bankkonto, behöver du ange IBAN och BIC enligt nedan:
IBAN: SE26 9190 0000 0919 5121 7006
BIC: DNBASESX
Observera att det tar ett par arbetsdagar extra innan överföringen syns på ditt konto. Kom ihåg att ange ditt OCR-nummer som referens för att inbetalningen ska hamna rätt.
Kontoutdrag
När kommer kontoutdraget?
Du får ditt kontoutdrag mellan den 10-15:e varje månad. Har du valt e-faktura får du kontoutdraget till din internetbank lite tidigare.
När börjar jag betala ränta?
En gång i månaden får du ett kontoutdrag med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp.
Kontakta kundtjänst på 08-695 17 12 om du har fler frågor om kontoutdraget.
Kontantuttag
Blippa med Refunder Pay
Kontaktlösa köp innebär att du betalar genom att ”blippa” ditt kort mot kortläsaren vid köp under 400 kr. Ibland behöver du slå din PIN-kod även vid småköp.
Hur aktiverar jag kontaktlösa betalningar på Refunder Pay?
Funktionen ”kontaktlösa betalningar” finns på ditt Refunder Pay. Har du fått ett helt nytt kort måste ditt första köp genomföras med PIN-kod oavsett belopp. Därefter är det fritt fram att ”blippa” ditt kort för att betala dina köp.
Var kan jag använda mitt kontaktlösa kort?
Du kan betala kontaktlöst om kortläsaren har symbolen som visar att den kan ta emot kontaktlösa betalningar.
Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar.
Mitt Refunder Pay har slutat att fungera för kontaktlösa transaktioner
Kontrollera först att kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar. Om kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar och ditt kort ändå inte fungerar, vänligen kontakta oss på 08-695 17 12 så hjälper vi dig med att beställa ett nytt kort.
Säker betalning på nätet
För att du ska känna dig trygg med att använda ditt betal- och kreditkort vid betalningar på internet ingår tjänsten Verified by Visa. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att du som kortinnehavare identifierar dig med Mobilt BankID vid betalning på Internet.
Vad är Mobilt BankID och hur skaffar jag det?
BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder när du behöver styrka din identitet på internet. Mobilt BankID beställer du hos din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app som behövs för att ditt Mobila BankID ska fungera.
Måste jag alltid identifiera mig med Mobilt BankID när jag handlar över nätet?
Inte alltid, men det är bra att ha ditt Mobila BankID tillgängligt när du betalar över internet då det ofta kommer att behövas.
Om jag har ett extrakort, kommer jag också kunna verifiera köp med Mobilt BankID?
Ja, men det förutsätter att du som extrakortsinnehavare har ett eget Mobilt BankID.
Öppna och stäng kortet för köp på nätet
Med regionspärrar öppnar du och stänger för köp på internet.
Regionspärr
Med regionspärr kan du öppna och stänga ditt kort för olika regioner i världen och på internet.
Hur aktiverar jag regionspärren?
Du kan enkelt hantera regionspärren när du är inloggad på Mitt Refunder Pay här på refunderpay.se. Välj ”Regionspärr” och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra detta för varje kort.
Adressändring
Har du nyss flyttat? Du behöver inte tänka på att meddela oss din nya adress då detta uppdateras automatiskt.
Går ditt kort snart ut?
Du får ett nytt kort hemskickat innan ditt befintliga kort hunnit gå ut. Kontakta kundtjänst på 08-695 17 12 om du inte vill att vi skickar ut något nytt kort till dig.
SMS vid köp i annan valuta
Den 19 april 2021 trädde nya regler i kraft med syfte att öka transparensen kring de valutaväxlingspåslag som tas ut vid köp och uttag i utländsk valuta. Rent praktiskt innebär de nya reglerna att du kommer få ett SMS när du genomfört köp eller uttag i annan valuta än SEK inom EES.
SMS:et upplyser dig om vilket valutaväxlingspåslag du fått på din transaktion i relation till ECB:s referenskurs.
Ska du boka en resa, boende eller hyra en bil?
Betala med ditt Refunder Pay så täcks du och din familj, eller du och upp till 3 vänner av kortets reseförsäkring, oavsett vilket färdmedel eller var i världen du planerar att resa!
I reseförsäkringen ingår bland annat avbeställningsskydd, ersättning vid läkarvård utomlands och försening av bagage samt allmänt färdmedel. Försäkringen gäller när du har betalt minst 75% av resan med Refunder Pay.
Vid 6 mån räntefri delbetalning tillkommer uppl. avg. 245 kr, eff. ränta 4,3%. Vid delbetalning, lägst 5% av skulden/mån, tillkommer månadsränta f.n. 1,56% (årsränta: 18,75%), eff. ränta 20,4% vid kredit på 20.000 kr (oktober 2023). Villkor »